Przejdź do treści
A     A     A

Aktualności


2025-04-29

MPK Lublin podpisało umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych

Będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, bramki do zliczania pasażerów i monitoring, a na jednym tankowaniu przejadą minimum 300 km. 29 kwietnia br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę ze spółką ARTHUR BUS na dostawę 20 autobusów wodorowych. Pojazdy zostaną dostarczone do Lublina najpóźniej do końca marca 2026 roku. Zakup autobusów jest możliwy dzięki 100% dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiejmówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Pojazdy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna, pomiędzy kolejnymi tankowaniami, to minimum 300 km. Ponadto autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Do tego będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB. W ramach postępowania przetargowego Spółka ARTHUR BUS dostarczy także jedną ładowarkę mobilną małej mocy, do wolnego ładowania na terenie zajezdni. Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej do 31 marca 2026 roku.

Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodnąmówi Bogdan Kołciuk, Prezes Zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.

Autobus wodorowy wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobieranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną i wodę.

Nasze autobusy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon. Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilnośćmówi Rafał Słomka, Dyrektor Techniczny, Członek Zarządu ARTHUR BUS Sp. z o.o.

Z końcem grudnia 2024 r. MPK Lublin rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych. W przetargu wpłynęły trzy oferty, ale to ta złożona przez spółkę ARTHUR BUS była najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert. Spółka za dostawę 20 „wodorowców” zaproponowała kwotę blisko 64 mln zł brutto.

Zakup autobusów wodorowych jest możliwy dzięki 100% dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Programu „Zielony Transport Publiczny”. To fundusze pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.

Lublin od lat rozwija zrównoważoną, ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki temu już dziś spełnia 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Dla porównania ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30% progu do 2028 roku.

Obecnie w Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin oraz 3 autobusy marki ARTHUR, zakupione przez Miasto Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. W Lublinie działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin. To tu obecnie tankowane są autobusy wodorowe.

Lublin ma w planach zakup kolejnych autobusów niskoemisyjnych. MPK rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a na kolejne 9 przegubowych „hybryd” złożono już wniosek o dofinansowanie. Podpisano również umowę na wsparcie finansowe projektu „Zrównoważona mobilność miejska - rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, w ramach którego przewidziany jest zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowa zajezdni przy ul. Głuskiej na potrzeby bazy dla trolejbusów o napędzie alternatywnym.

Kolejnym dużym projektem związanym z rozwojem transportu publicznego jest „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Obejmuje on swoim zakresem przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności i obejmuje m.in. zakup bezemisyjnego taboru – 15 autobusów elektrycznych o długości 18 m. Projekt będzie finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w wysokości 45 mln euro.

 

 

wstecz


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Polityka prywatności. Więcej informacji.

Rozumiem